Däck

När det är dags att skifta däck bokar du enkelt en tid här på hemsidan. Vi kollar mönsterdjup, lufttryck och ser till att bultarna blir rätt dragna. Som bonus slipper du tunga lyft och kan i lugn och ro ta en kaffe i vår kundmottagning medan vi tar hand om däckbytet.

Är du osäker på vilka däck eller fälgar som passar hjälper vi dig att hitta däck för just din bil och körstil. Kontakta oss för pris och mer information så ser vi till att du kan rulla iväg tryggt på dina nya däck.

Billig livförsäkring

Det är både svårt och viktigt att välja rätt typ av däck och att välja ett lämpligt däckfabrikat. Men det kan vara skillnaden mellan liv och död. Om du investerar i nya däck får du och alla som åker med i din bil en billig livförsäkring. Bromssträckan minskar och risken för vattenplaning blir minimal. Var rädd om dina närmaste! Köp nya däck innan det blir för sent och olyckan är framme!

Viktiga tider att hålla reda på när det gäller däck

  • 1 oktober – Du får börja använda dubbdäck
    Dubbdäck får användas under perioden 1 oktober – 30 april. De får användas även under annan tid om det är vinterväglag som motiverar användning av dubbade däck.
  • 1 november– Hastigheten sänks på en del av våra vägar
    Förra vintersäsongens försök med sänkta hastighetsgränser på en del vägar med särskilt svårt vinterväglag fortsätter även denna säsong. Hastighetsgränsen kommer att vara sänkt 1 november t.o.m. 15 mars i södra Sverige och t.o.m. 17 april i Norrland och Dalarna.
  • 1 december– Du ska använda vinterdäck vid vinterväglag*
    Vinterdäck ska användas när det är vinterväglag under perioden 1 december – 31 mars. Kravet gäller för personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av ett sådant fordon.
  • 1 december– Däcken ska ha minst 3 mm mönsterdjup vid vinterväglag*
    Kravet gäller när det är vinterväglag under perioden 1 december – 31 mars för personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av sådant fordon. Det utökade kravet på mönsterdjup från 1,6 mm till 3 mm gäller vinterdäck.

Sommardäck

En ny bil levereras alltid med fyra likadana sommardäck. Sommardäcket är alltså den vanligaste däcktypen, som ska användas då det inte råder vinterväglag.

På ett nytt däck är mönsterdjupet 8-9 millimeter. Med mönsterdjup menas de spår i gummit som ger friktion mellan däckyta och vägbana, och efter hand som däcket slits ner minskar självklart mönsterdjupet. Minsta tillåtna mönsterdjup för sommardäck enligt svenska lagar är 1,6 millimeter.

Sommardäckssäsongen är långt längre än vintern, och ofta gör man fler långresor under sommarhalvåret. Detta leder till att sommardäck i regel slits ut fortare, och framåt november kan de vara rejält nedslitna. Många har inte en tanke på detta och kör på höstblöta vägar med under godkänt mönsterdjup och utan tillräckligt lufttryck. Tänk på att redan vid ett mönsterdjup på 3-4 millimeter har däck ett sämre våtgrepp, och ändå är det godkänt att köra ända tills mönsterdjupet mäter 1,6 millimeter!

Du mäter enkelt mönsterdjupet genom att använda en mätsticka som du kan få hos din däckleverantör. 1,6 millimeter är speciellt markerat. Slitagevarnarna är en inbyggd varningsfunktion som fungerar enligt följande: När mönsterdjupet har slitits ner så pass långt att det börjar bli en fara, kan man se att små spår i gummit träder fram. Slitagevarnarna är på nyare däck placerade vid 2,2 millimeters mönsterdjup, och när dessa är i nivå med mönsterdjupet är det dags att planera ett nytt däckinköp!

Vinterdäck

Vinterdäck är däck anpassade för ett kallare klimat med vinterväglag – det vill säga snö och is. Man brukar dela in vinterdäck i två kategorier – dubbade och odubbade (se även rubriken Dubbdäck) där dubbade bäst passar på hal is och odubbade när det är snö och rå is.

Klimatet skiljer sig mycket mellan norra och södra Sverige, och det gäller att anpassa däcktyp till väglaget. Avgörande för en säker körning är hur man som förare framför fordonet, och vilken säkerhetsutrustning bilen har. Vinterdäck har som minimum ett mönsterdjup på 3 millimeter enligt svensk lag, men redan vid 4-5 millimeter börjar däcket förlora sina viktiga egenskaper för halt väglag.

Viktigt är att man måste ha samma typ av däck på alla fyra hjulen, och kör man med släp måste denna också ha samma däck. Det går alltså inte att ha vinterdäck på bilen och sommardäck på släpet eller tvärtom. Inte heller dubbade däck får användas tillsammans med vanliga vinterdäck.

Vägverket definierar ett vinterdäck på följande sätt. ”Med vinterdäck avses däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkta: ”M+T”, ”M.S.”, ”M & S”, ”M – S”, ”MS” eller ”Mud and Snow”. Odubbade vinterdäck kallas vanligen friktionsdäck och ska inte blandas ihop med så kallade året-runt-däck. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria.

Om vinterväglag
Det är polisen som gör bedömningen om och när vinterväglag råder. En generell definition lyder: Finns det snö, is eller frost på vägbanan – då råder vinterväglag. På en ren och torr vägbana i januari kan alltså sommardäck användas, men vinterdäck rekommenderas.

Dubbdäck

Om du kör en personbil och som har dubbdäck, måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck. Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet.

Dubbdäck får då användas när det är eller befaras bli vinterväglag, när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Det är Polisen som avgör om det råder vinterväglag på platsen.

Ett argument mot dubbade däck är att dubbarna sliter på vägarna. Under de senaste åren har dock dubbarnas slitage minskat, av flera orsaker. De tekniska kraven på dubbarna har skärpts, vilket bland annat lett till att dubbarna nu är lättare. På de större vägarna används nu också mer slitstark beläggning.

Skötselråd & info

Hur ska däcken skötas på bästa sätt? Här följer bra skötselråd och en del information angående förvarning och saker du bör tänka på vid köp.

När man har lagt ner tusentals kronor och många timmars arbete på nya däck är det viktigt att man följer skötselråd för att minimera både slitage och risk för olyckor. Slitna däck är en av de största riskfaktorerna i trafiken och är orsaken till många olycksfall.

Ett exempel på slitage kan vara att man har förvarat däcken olämpligt. Optimalt för nya däck är att förvara dem mörkt och svalt, för att minska risken att gummit torkar.

Ojämn montering leder till att däcken får ojämnt slitna däckytor, vilket kan vara svårare att upptäcka än ett helslitet däck. Mönsterdjup och slitage kan också skilja mellan fram- och bakaxel. Det mest slitna däckparet bör alltid monteras fram för att minimera risken för sladdning.

Lufttrycket ändras snabbare än du tror. Monterar man begagnade eller förra säsongens däck bör man vara extra noggrann, och inte anta att förra årets lufttryck räcker. Oftast räcker det att bara gå ett varv runt bilen och jämföra däckens storlek med varandra för att se om lufttrycket skiljer sig, men en noggrannare mätning bör också göras ibland, något du enkelt kan få hjälp med på en bensinmack.

Tänk på… Lufta alltid reservdäcket samtidigt som de ordinarie däcken eftersom att ett vilande däck också släpper ut luft!

Regummering betyder att man lägger på en ny slitbana till ett för övrigt välbehållet däck. Detta kan vara ett bra alternativ om du har däck som är ett par år gamla, men som förutom slitage är oskadda och fina. Ett däck brukar vara förbrukat efter högst 10 säsonger, eftersom att så gammalt gummi torkar och slutligen spricker.

Bra att veta… Aluminiumfälgar förstörs lättare av salt och bör därför undvikas under vinterkörning. Kör på plast istället – det står emot rost och är billigare att byta ut om det blir förstört!

Adress & Telefon:

Medspårsvägen 31
29772 Everöd

Telefon: 044- 23 85 45
Mobil: 0733- 26 85 45 Salvatore

Email:
bilserviceeverod@bikab.net

Öppettider:

Mån- Fre 07.30 - 17.00
Lunchstängt: 12.00 - 13.00

Karta

Facebook