Köp till för renare motor i samband med oljebyte 800:-

          Vinterförvaring

Gör servicen på hösten. Motorn & växellådan mår bättre om man byter oljor på hösten ,gammal olja innehåller fukt och det är kondensen som är skadlig för motor och växellåda.

– Rengör husbilen och vaxa den gärna.
– Lägg i en växel, låt inte handbromsen vara åtdragen då den kan låsa sig.
– Motorbatteriet ska pluspolen lyftas av.
– Töm varmvattenberedare.
– Töm avloppstanken.
– Töm färskvattentanken.
– Töm toalett, kranar, slangsystem och spoltank.
– Strö talk på vindrutetorkarens torkarblad av gummi och lyft upp de från rutan.
– Om husbilen står ute, avlägsna eventuell snö och is som bildas. Stora massor kan skada husbilen.
– Töm INTE motorns kylsystem.

Kontrollera fryspunkten på bildelens kylarvätska. Fyll på vid behov med en blandning av 50 % glykol och 50 % vatten.

Glöm inte service av din bil

En av de allra vanligaste frågorna vi får från våra kunder handlar om vilket däck de ska välja och när det är dags för byte. Däckvalet är viktigt inte minst för att däcken är den enda kontakt du har med ”verkligheten” när du kör din bil. Däcken är alltså helt avgörande för din säkerhet och det gäller att byta däck ofta så att du bibehåller bra mönsterdjup för säker körning. Tyvärr så ses däcken ibland som en negativ utgift som det snålas på och man avvaktar med däckbytet tills däcken är utslitna vilket är helt galet ur ett säkerhetsperspektiv.

När däcket slits och åldras minskar successivt de goda ursprungliga egenskaperna som ljudnivå och grepp, med minskat mönsterdjup ökar bullernivån och greppet försämras. När däcket åldras blir gummit hårdare och även här ökar bullernivån och greppet blir sämre.

– kostnaden på däcket, lågt pris tex
– livslängd på däcket, hårt däck längre livslängd (sämre grepp)
– bra grepp på vått och torrt underlag
– kort bromssträcka på vått och torrt underlag
– god vattenavvisande förmåga för att minimera risken för vattenplaning
– Välkänt märke
– Tystgående däck
– egna och andras erfarenheter
– Däck med lågt rullmotstånd för lägre bränsleförbrukning. Däcken står för 20–30 procent av fordonens totala drivmedelsförbrukning.
– att skriva sig fri från eventuell kritik

Däckets kvalitet kan alltså fördela sig på flera egenskaper med objektivt mätbara värden, som tex pris, antal meter bromssträck, ljudnivå i dB, antal mil som däcken kan köras, detta ska sedan vägas ihop med den subjektiva dimensionen som märket representeras. För att sedan göra det hela mer komplicerat tillmäts sedan samtliga objektiva mätbara värden en subjektiv vikt utifrån varje individs speciella preferensramar. I slutändan har vi alltså grovt sett endast subjektiva värden som bildar en helhet som givetvis varierar från individ till individ. Helt klart är ju att olika individer har helt olika bedömningsgrunder för vad de anser vara bra kvalitet. En taxiåkare efterfrågar ett däck som kan rulla maximalt antal mil medan en individ med sportbilsintresse efterfrågar däck med extremt bra grepp. Taxiåkaren och sportbilsåkaren kommer att ha närmast diametralt motsatta preferenser när det gäller däckval, medan taxiåkaren gärna väljer ett hårt däck som kan rulla många mil, högt värde på det sk tread wear, kommer sportbilsåkaren välja ett däck med lågt tread wear, kanske rentav ett så kallat R-däck, dvs gatgodkänt racingdäck (mönstrade slicks).

Läs mer under flik- Däck

Fråga oss gärna om råd

Adress & Telefon:

Medspårsvägen 31
29772 Everöd

Telefon: 044- 23 85 45
Mobil: 0733- 26 85 45 Salvatore

Email:
bilserviceeverod@bikab.net

Öppettider:

Mån- Fre 07.30 - 17.00
Lunchstängt: 12.00 - 13.00

Karta

Facebook