Ingenting är mer värdefullt än att uppfylla kundernas högt ställda förväntningar. Det är det som är vårt uppdrag och målet som vi strävar efter när vi bygger upp TGB:s varumärke”

 

Redan 1965 grundade C.F. Chang företaget Taiwan Vespa Co. Ltd (TVC). TVC fick licens av Italienska Piaggio Co. att tillverka och sälja Vespa Scooters på den taiwanesiska marknaden. Senare startades Taiwan Golden Bee Co. Ltd (TGB) som en efterträdare till TVC och 1978 övergick tillverkningen av Piaggio från TVC till TGB. Under 80-talet fortsatte TGB att producera speciella delar åt Italienska Piaggio, bland annat startmotorer, ramar, stötdämpare och svänghjul. Under 1980-talet upptäckte TGB att nästan alla variatorkopplingar som användes i Taiwan blev tillverkade i Japan. Man såg en bra affärsmöjlighet och beslutade sig därför för att satsa all kraft på att tillverka och utveckla variatorkopplingar av olika slag. Satsningen gav resultat och idag är TGB världsledande på just variatorkopplingar. Flertalet av dagens ledande tillverkare av snöskotrar, ATV:er och scooters använder sig av TGB:s variatorkopplingar till motorstorlekar från 50cc till 1000cc. Lång erfarenhet och ett brett sortiment av högkvalitativa variatorkopplingar har gjort TGB till världsledande på denna marknad. För att nå framgång på lång sikt är TGB fast övertygad om att kontinuerligt satsa på utveckling av produkter som berikar människors fritid. Efter att i över 20 års tid utvecklat och producerat viktiga komponenter åt flera av världens största ATV- och scootertillverkare, fattade TGB:s styrelse år 2005 ett strategiskt beslut om att fortsätta till nästa nivå och bygga en helt egen ATV. Ungefär ett år senare såg den första TGB ATV:n dagens ljus. TGB BLADE 400cc lanserades år 2006 på den europeiska marknaden och blev snabbt väldigt populär. TGB hade lyckats förena hög kvalitet och väl genomtänkt konstruktion med ett förnuftigt pris. Ett kvitto på att man var på rätt väg fick man år 2007 när BLADE 400 mottog utmärkelsen ”ATV of the year” från tidningen Quad Magazine. Efter det har bl.a. TGB BLADE 550 blivit en av Frankrikes och Tysklands mest sålda ATV! Under efterföljande år har TGB presenterat flera spännande modeller med större och effektivare motorer som slagit väl ut. Motorfamiljen har vuxit rejält sedan 2007 och innehåller både en och två cylindriga motorer på upp till 1000cc och 80 hästkrafter. Tack vare modern motorteknik kan TGB erbjuda enklare användning och lägre bränsleförbrukning samtidigt som motorns prestanda förbättras. Inte nog med att TGB:s bränsleinsprutning skonar miljön, den skonar även din plånbok och ger dig maximal körglädje. Utvecklingen hos TGB står aldrig stilla och arbetet med framtidens TGB modeller är redan i full gång. Tack vare den nya stora V-twin motorn öppnas möjligheter för helt andra fordonstyper och marknader. Intresset för traktorregistrerade fordon och så kallade side-by-side UTV:er har ökat världen över och TGB är redo för att ge sig in kampen om dessa kunder med flera nya attraktiva produkter. TGB har mer än 35 års erfarenhet av ingenjörsarbete inom motorteknik och är fast beslutna om att erbjuda den bästa upplevelsen till alla människor genom sina produkter.

3 ÅRS GARANTI PÅ ALLA TGB ATV

TGB ATV är kända för att hålla hög kvalitet och för att ha nöjda kunder över hela världen. Det beror på att samtliga fordon genomgår noggranna kontroller och provkörs innan de slutligen packas ner på fabriken. Det gör att du som TGB ägare kan vara säker på att just din ATV är fri från tillverkningsfel och andra brister. För att ytterligare försäkra dig om ett bekymmersfritt ägande, ingår 3 års garanti mot tillverkningsfel på samtliga TGB ATV modeller. Skulle ett fabrikationsfel uppstå kan du inom garantitiden alltid få hjälp hos en auktoriserad TGB verkstad. Delar som kan hänvisas till normalt slitage, t.ex. rivskador på sadel, tändstift, lampor, kablage, filter, batteri, bromsar, remmar, kedja, drev, däck, damasker, vajrar osv. omfattas ej av garanti.

5 Års Trygghetsgaranti för bara 3.750 kr.

Du som privatpeson(ej kommersiellt bruk) har möjlighet att köpa till ytterligare säkerhet genom vår 5 åriga trygghetsgaranti.Skulle någonting hända med ditt fordon efter 3 år träder denna trygghetsgaranti in och du kan få felet åtgärdat i vår auktoriserade verkstad- Bilservice i Everöd.

Säljaren behöver dock inte ta ansvar för fel som han kan bevisa att du  har orsakat, tex genom att inte ha följt instruktionsbokens anvisningar eller vanvårdat fordonet.Tack vare att trygghetsgarantin inte är personlig utan följer med fordonet ger den högre andrahandsvärde på din TGB ATV om du bestämmer dig för att sälja.

FAKTASIDA

EPS – STYRSERVO (Electronic Power Steering) För bara några år sedan var servostyrning inte vanligt på en ATV. I dag finns det flera olika system – men alla är inte lika bra! Servostyrningen hjälper primärt till med två saker: – Styrservo ger komfort och säkerställer att du klarar en lång arbetsdag utan att bli trött i armarna. – Styrservo fungerar också som en styrdämpare. Om du till exempel kör på rötter eller sten med framhjulen hjälper servosystemet till att dämpa slag så att det inte ”hugger” i styret. TGB’s servostyrningssystem är ett elektroniskt två-stegs, hastighetsanpassat system. Fördelarna med detta är många: • Kraften i servostyrningen anpassar sig efter hastigheten. Ju fortare du kör desto mindre kraft behövs. • Du kan dessutom anpassa servohjälpen exakt efter ditt behov (MAX – maximal hjälp / MIN – minimum hjälp / OFF – ingen servofunktion ) • Du har servostyrning så snart du har tändningslåset till på fordonet. Maskinen behöver alltså inte rulla för att servon skall fungera. Det kan låta som en självklarhet men det är inte alla ATV-servo som har denna funktion. Att kunna anpassa servohjälpen är en viktig funktion. När man arbetar i skogen, oftast i låga hastigheter, är maximal hjälp att önska. Då ger servostyrningen dig full kraft upp till 10km/h för att sedan avta. Plogar man däremot snö kan minimum hjälp räcka. Eftersom TGB´s servostyrning ger dig 100% redan från 0 km/h har du full kraft i de situationer när det krävs, till exempel vid vändning när plogbladet skall lyftas. Använder du maskinen för transport på landsväg kan systemet med fördel stängas av helt. Tack vare dessa egenskaper går det alltid att hitta ett läge där man får optimal hjälp med bibehåller känslan för underlaget.

 

CVT – VÄXELLÅDA (Continuously Variable Transmission) På samtliga TGB modeller finns en CVT remdriven växellåda – också kallad en centrifugalkoppling. Det är en automatisk växellåda som alltid anpassar växlingen till varvtalet. Systemet hjälper dig med att alltid ha maximal kraft på drivhjulen och att kunna krypköra helt steglöst. Även om CVT lådor är standard på i stort sett alla ATV: er i dag, så är det stor skillnad på hur dessa arbetar. TGB tillverkar några av de bästa och mest pålitliga variatorkopplingar i världen. Att maskinen kör mjukt och är lättväxlad är väldigt relevant för alla användare, framförallt om du kör mycket i skogen eller plogar eftersom dessa uppgifter kräver mycket växling – då är en smidig växellåda ett ”must have”. DIFFERENTIALLÅS Tack vare ny teknik kan nu mera även differentialväxeln i bakaxeln låsas eller låsas upp på vissa TGB: er. Allt med ett enkelt knapptryck på styret. Det gör att dessa maskiner inte river upp spår och skadar underlaget vid svängar och är mycket mer lättkörda. Läs mer om hur en differentialväxel fungerar i faktarutan här längre ner på sidan. EFI – BRÄNSLEINSPRUTNING (Electronic Fuel Injection) Fördelarna med bränsleinsprutning är många. Förutom att motorn förbrukar mindre bensin jämfört med en förgasarmotor får du även en bättre gasrespons och en konstruktion som inte kräver något direkt underhåll. Eftersom elektroniken hela tiden optimerar luft/bränsleblandningen finns det ingen choke att använda. Det är alltid bara att vrida om nyckeln och starta – enklare än så blir det inte! O2 SENSOR En O2 sensor, eller heated oxygen sensor som den egentligen heter, är en sensor som mäter rester av syre i avgaserna och sänder denna information tillbaka till motorns styrenhet (ECU). På detta sätt kan motorns luft/bränsleblandning förfinas och de skadliga utsläppen minskar rejält. För dig som användare innebär det att du kommer lite längre på varje tankad liter. Denna avancerade motorstyrning finner du på TGB´s nya 1000 kubikare. IRS – delad bakaxel (Independent Rear Suspension) En delad bakaxel ger mesta möjliga komfort eftersom varje hjul följer underlaget individuellt oberoende av det andra. Det säkrar stabil och en ”smooth ride” genom terrängen.

MARKFRIGÅNG På en ATV behöver du ha så mycket markfrigång som möjligt – särskilt viktig om man vill köra i terräng/skogen. TGB´s modeller har rejält tilltagen markfrigång redan från fabrik. SLÄPVAGNSUTTAG Mer eller mindre alla ATV: er har en dragkrok men långt ifrån alla har uttag för släpvagnsbelysning. I bästa fall finns det kablar förberedda för detta utan kontakter men oftast inget alls. Flera TGB BLADE modeller har ett 7-poligt uttag av proffskvalité fabriksmonterat. FAKTA DIFFRENTIAL Differentialväxeln är en mycket smart uppfinning och den första konstruerades redan på 1800-talet. De allra flesta fyrhjulsdrivna ATV: er har bakaxel utan differentialväxel och en in- och urkopplingsbar framaxel med differentialväxel. Det gör att bakhjulen alltid snurrar lika fort och framhjulen kan snurra med olika hastighet när fyrhjulsdriften är inkopplad. När du behöver ha full drivning på alla fyra hjulen kopplar du elektroniskt in diffrentiallåset i framaxeln och alla fyra hjulen driver lika mycket. Detta ger maximal framkomlighet men gör maskinen svår att styra. När du därför har ”fast mark” under hjulen igen kopplar du bort diffrentiallåset och tillåter framhjulen att arbeta oberoende av varandra.

Adress & Telefon:

Medspårsvägen 31
29772 Everöd

Telefon: 044- 23 85 45
Mobil: 0733- 26 85 45 Salvatore

Email:
bilserviceeverod@bikab.net

Öppettider:

Månd : 07.30 - 19.45
Tisd - Torsd: 07.30 - 17.00
Fred: 07.30 - 12.00
Lunchstängt: 12.00 - 13.00

Karta

Facebook